“TRASCENDENCE (2014)”: Una singularitat poc singular

Totes les orelles s’obren quan escoltem “Johnny Depp”. De costum, aquest sortilegi de dubtosa pronunciació, buida carteres i fa que les calcetes caiguin com si fossin encluses. Però què desmillorat que està Depp! Però què fora de paper… Ho veuen? Fins i tot jo no puc fixar-me en res més.

El reclam comercial és més vell que el banyar-se en boles, ja siguin noies ye-ye amb pèrdues d’orina o una noia amb peres que és la repera. Ens vénen gat per llebre! Intentaré deixar de parlar de publicitat tot i pensar que si aquesta pel·lícula està a la pantalla gran per aquest i no per altres motius. Comencem.

Un grup d’informàtics/científics treballen per a crear un ordinador amb consciència pròpia. Un grup terrorista actua per a assassinar el cap del projecte per enverinament (el nostre benaventurat Depp) amb la por que es provoqui la singularitat i els ordinadors es revoltin. L’Evelyn, la dona de Depp, decideix transferir la consciència d’aquest a l’ordinador, per que pugui sobreviure un cop el cos ja no aguanti els efectes del Poloni.

La singularitat és pels teòrics aquell moment de la història en la que la tecnologia és capaç de crear nova tecnologia. El fet de que un robot pugui crear desde zero, el converteix, en paraules de la pel·lícula, en un Déu, i per aixó en diem trascendéncia i no singularitat.

El dilema de la pel·lícula, però, és si en DataDepp (el Depp virtual) és realment l’home de la nostra pèl-roja o si és un ordinador amb intenció de conquerir el món. Aquest, troba una via cap a la biologia cel·lular, i a partir de nano biotecnologia que es replica a  mateixa intenta conquerir el món, entrant a cossos aliens com a la invasión de los infracuerpos. Tots connectats per Wi-fi, no deixen de ser una replicació de consciència del mateix Depp. L’Evelyn, qui és la verdadera protagonista, es troba enmig de la línia de foc entre els sintétics i els antitecnològics. Volent a moments fugir, i a altres moments salvar al seu marit.

És una pel·lícula que arranca molt bé per a convertir-se en carregosa i lenta. Desitjava que en Depp morís d’una vegada pel Poloni, perquè el que estigui terminal no aconsegueix afegir-li cap nota de dramatisme a la història. No és més que un recurs per a activar la verdadera trama de la tecnologia, però bé que ens la fan empassar sense oli ni res. I passa molt malament.

Un cop ficats en la història, les actuacions no són gens convincents, no hi ha manera de creure’s la pel·lícula. En DataDepp és més que soso. De viu, encara atreia una mica d’atenció tot i actuar com una persona més o menys normal. Però és que el doblatge és dolent. No sap treure partit d’un Depp més calmat de l’habitual, acostumat a un registre més alt. No li treu el to més íntim que aquí necessita.

Tot i així, el final la salva. El gir de guió que canvia el significat de la pel·lícula i el fa saltar a un significat més místic. Ens fa sentir malament. Ens fa sentir males persones. Està ben trobat.

Trascendence se suma al tema de moda; l’Internet, de manera coetània amb Open Windows i seguint l’estela de Her. Com féssin a Black Mirror, la inteligència artificial acaba sent una metàfora del dol. La necTrascendenceessitat d’estendre la vida del mort per la introducció de les seves dades en un disc dur. Segonament, la creença d’una vida superior a la terrenal, i la lluita contra la por a creure-hi.

El millor: El gir final de la trama, com es planteja la idea de la nanotecnologia a nivell superavançat.

El pitjor: L’interpretació, el ritme, el mal aprofitament del minutatge.

La nota: un 5,5

 

Anuncios

Un comentario en ““TRASCENDENCE (2014)”: Una singularitat poc singular

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s